Laster Arrangementer

Kongens Portal

Velkommen til et spennende musikkteaterstykke skrevet av Terje Adde og regissert av Paal Sandø.

Start: 11. juni

Slutt: 11. juni

Sted: Linbergvegen 16

Historien om trelastnæringen og sagbrukene i Namsos er på mange måter historien om byens opprinnelse, og synliggjør også det historiske perspektivet knyttet til regionbyen Namsos. Musikkteatret har lagt handlingen til noen hektiske uker sommeren 1907. Kong Haakon, Dronning Maud og Fritjof Nansen skal besøke vårt ladested Namsos. Spillum Dampsag og Høvleri (Fra 1986: Norsk Sagbruksmuseum) får i oppdrag å bygge en portal som skal stå i Havnegata i Namsos. Det oppstår forviklinger, selvsagt, fordi oppdraget kommer i tillegg til stor aktivitet på bruket fra før. Dette fører til press på alle og det avdekkes motsetninger mellom ledelse og arbeiderne, men det beskrives også et mangfoldig og rikt liv på Spillum med forelskelser og dramatiske hendelser.
Stykket er et helaftens musikkteater i to akter.

Sagbruksmuseet

Linbergvegen 16